Menu

Äventyr i norr – X62-tåget testas i Norrlands tuffa klimat

Än en gång har vi trafik- och samhällsutvecklare begett oss sig till det vackra vinterlandskapet i Boden. Förra gången var 2014 när vi var med och bemannade spårbytet mellan Boden och Älvsbyn. Den här gången begav vi oss ut på den upprustade och delvis nybyggda Haparandabanan med ett av Norrtågs X62-tåg för provkörningar i Norrlands tuffa klimat.

IMG_0488
Utsikt från förarhytten vid Niemisel på väg mot provplatsen.

I en provkörning av detta slag ingår mycket förberedelser. Vårt uppdrag innebar bland annat att ta fram den provkörningsplan som ska godkännas av Trafikverket, planerade arbetstider i spårområdet ska bokas mm. Dessutom är Haparandabanan försedd med European Rail Traffic Management System (ERTMS), vilket innebar att vi behövde kompletteringsutbilda oss för arbete på denna sträcka. ERTMS är ett nytt standardiserat signalsystem för hela EU som väl implementerat kommer innebära ett teknikskifte för hela Sveriges järnvägssystem.

IMG_0497
Framme i Bredviken utanför Kalix som var utgångspunkt för provkörningarna. Där det på en ”vanlig” bana hade stått en signal finns på en ERTMS-sträcka som Haparandabanan enbart en tavla med en signalbeteckning (”Ben 32”).
IMG_0494
Vårt provtåg i form av ett X62-tåg från Norrtåg var ”extrautrustat” med slangar till boggierna för att kunna spruta ut såpvatten framför hjulen i syfte att simulera lövhalka. Bodo Krause (Alstom), Victor Sturesson och Markus Meinel (Atkins/SNC-Lavalin) förbereder tåget för provkörning.

En viktig uppgift vid provkörningar är att säkerställa att spåranläggningen är återställd i ursprungligt skick innan ordinarie trafik släpps på. I detta fallet gällde det att verifiera att vi inte lämnade ett såphalt spår efter oss samt vid behov halkbekämpa provsträckan.

IMG_0493
Det bistra vädret i Norrland ställde till en del extraarbete med frusna slangar. Kupévärmare, varmluftspistoler, vattenkokare, tösalt och hårt ingenjörsarbete. Många var metoderna som fick provas för att få allt att fungera trots kylan vilket Victor Sturesson här får känna på.

Provkörningen bemannades av lokförare från Tågkompaniet, tekniker från tågtillverkaren Alstom i Tyskland och Frankrike samt provledare/tillsyningsmän och projektledare från Atkins och SNC-Lavalin.

Alla provkörningar förlöpte väl och nu återstår det för Alstom att tillsammans med fordonsägaren Transitio att utvärdera resultaten.

Text: Mattias Månsson, SNC-Lavalin.